חיים שפיר הוא שם שמוכר לכל ילד ומבוגר בישראל ששיחק אי פעם ב"טאקי", משחק הקלפים האייקוני שהפך ללהיט עולמי. אבל שפיר הוא הרבה יותר מממציא משחק אחד – הוא יוצר פורה שפיתח עשרות משחקים, ממשחקי קלפים ועד משחקי קופסא, והפך את ישראל למעצמה בתחום המשחקים לכל המשפחה. מסעו של שפיר לעולם המשחקים, ההצלחה הבינלאומית של יצירותיו והתשוקה שלו ליצירת חוויות משותפות ממשיכים לעורר השראה. מי הוא האיש מאחורי הקלפים, ואיך הוא כבש את העולם?
הדרך לתחום: מהנדס שהפך למשחק
חיים שפיר נולד ב-5 במרץ 1950 בחיפה, שם גם גדל ולמד תואר ראשון בהנדסת חקלאות בטכניון. לאחר שנתיים כמהנדס שכיר, הוא הרגיש שהשגרה אינה בשבילו. ב-1977, בגיל 27, הוא עשה מהפך: יחד עם חברו הנגר אבי ינאי, החל לפתח צעצועי עץ. שפיר תכנן ואילו ינאי ייצר, והשניים יצרו מוצרים שהציתו את דמיונו של שפיר. לאחר כשנה בתחום העץ, הוא החליט לעבור למשחקי קופסא וקלפים – תחום שמשלב יצירתיות, אסטרטגיה וחיבור אנושי. יחד עם אשתו שרי, הקים את "משחקי שפיר" (ששונה בהמשך ל"המשחקים של חיים שפיר" ב-2013), והתחיל מסע ששינה את עולם המשחקים בישראל ומחוצה לה.
המעבר לא היה מקרי. שפיר ראה במשחקים דרך להביא שמחה ולחבר בין אנשים, והבין שיש לו כישרון ליצור חוקים פשוטים אך ממכרים. המשחק הראשון שפיתח כבר רמז על הפוטנציאל, אבל ההצלחה הגדולה הגיעה עם "טאקי" – יצירה שהפכה אותו לשם דבר.
"טאקי" ומשחקים בולטים נוספים
"טאקי", שהושק ב-1983, הוא ללא ספק המשחק המוכר ביותר של שפיר. בהשראת משחק קלפים ותיק ששיחק בילדותו, שפיר פיתח גרסה משלו עם קלפי פעולה כמו "תפוס" ו"שנה כיוון", שהוסיפו טוויסט אסטרטגי לפשטות של המשחק. הוא סיפר בראיון ל"מאקו" כי הבין את הפוטנציאל כשנתן את האב-טיפוס לבנו ולאחייניתו, וגילה בבוקר שהם שיחקו כל הלילה. המשחק, ששמו נלקח מפגישה מקרית עם יפנית בשם "טאקי" (שמשמעותו "מפל מים" ביפנית), הפך לרב-מכר עולמי ונמכר במיליונים.
אבל שפיר לא עצר שם. הוא פיתח למעלה מ-100 משחקים, רבים מהם הפכו לקלאסיקות בזכות עצמם:
- פיקולו: משחק קלפים מהיר שמשלב זריזות וחשיבה, אהוב על ילדים ומבוגרים כאחד.
- לוגי: משחק חשיבה שמאתגר את השחקנים ליצור סדרות לוגיות.
- קלאק: משחק תחרותי שבו השחקנים אוספים דסקיות על פי צבעים וצורות, תוך שימוש בזריזות ידיים.
- שמונה וחצי: משחק משפחתי שדורש תכנון וקצת מזל, ומתאים למגוון גילאים.
כל משחק של שפיר נועד להיות נגיש ומהנה, עם חוקים שילדים יכולים להבין תוך דקות, אך עם עומק ששומר על עניין גם למבוגרים. הוא מתאר את המשחקים שלו כ"6-99" – מתאימים לכל אחד, מגיל 6 ועד 99.
הפצה בעולם: מישראל ליותר מ-25 מדינות
ההצלחה של "טאקי" פתחה לשפיר דלתות בינלאומיות. המשחקים שלו נמכרים כיום ביותר מ-25 מדינות, מקוריאה הדרומית ועד ארצות הברית, והפכו את "המשחקים של חיים שפיר" למותג מוכר בעולם. בתחילה, השיווק לא היה פשוט – בשנות ה-80, משחקי קלפים נתפסו כקשורים להימורים, ושפיר נאלץ לשכנע בעלי חנויות בישראל להמליץ על "טאקי". ההצלחה המקומית הובילה אותו לתערוכות בינלאומיות, שם הציג את יצירותיו למשווקים זרים.
כיום, המשחקים שלו מופצים דרך רשתות גדולות וחנויות מקומיות ברחבי העולם. ביפן, למשל, "טאקי" זכה לפופולריות עצומה, ובקוריאה שפיר נחשב לסנסציה בקרב ילדים. הוא גם התאים את המשחקים לקהלים שונים – בישראל, לדוגמה, יש גרסאות מיוחדות של "טאקי" למגזר החרדי ולחיילים. המשפחה של שפיר מעורבת בעסק: בניו, אורי ואסף, מובילים את התחום הדיגיטלי והשיווקי, ומבטיחים שהמשחקים ימשיכו להתפתח ולהגיע לקהלים חדשים.
חזון והשפעה
שפיר רואה במשחקים יותר מסתם בידור. בראיון ל"מעריב" הוא אמר: "חיי אדם הם מקבץ של משחקים קטנים וגדולים, ואני רוצה לתת לאנשים את הכלים לבחור את המשחקים שלהם". התשוקה שלו ליצירתיות ולחיבור אנושי ניכרת בכל משחק שהוא מפתח. הוא גם חולק את הידע שלו עם יוצרים צעירים, מלמד אותם את סודות המקצוע ומטפח את ענף המשחקים בישראל.
ב-2023, לרגל 40 שנה ל"טאקי", שפיר השיק מהדורה חגיגית של המשחק, כמחווה למאייר ארי רון שהלך לעולמו. המשחק ממשיך להיות רלוונטי, עם גרסאות דיגיטליות ומהדורות חדשות שמוכיחות שפשטות ואסטרטגיה לא מתיישנות.
לסיכום, חיים שפיר הוא לא רק ממציא משחקים – הוא אדריכל של שמחה וחיבור. מהימים הראשונים של צעצועי עץ ועד להצלחה עולמית של "טאקי", "פיקולו" ו"קלאק קלאק", הוא הראה איך רעיון פשוט יכול לכבוש את העולם. עם משחקים שמופצים ביותר מ-25 מדינות ומשפחה שממשיכה את מורשתו, שפיר ממשיך להוכיח שמשחק טוב הוא לא רק קלפים על השולחן – הוא חוויה שמאחדת אנשים בכל גיל ובכל מקום.
הכתבה באדיבות חברת גולדמנס המפתחת משחקי קלפים לילדים בישראל. המשחקים של גולדמנס פונים לילדים בכל הגילאים.