חוק שירותי תעופה שם לו כמטרה לשפר את השירות של חברות התעופה לצרכנים הישראלים שלהם, בין אם מדובר על חברת תעופה סדירה או שאיננה סדירה. כמו כן החוק דואג לתנאים והגדרות של קבלת פיצוי מחסרות תעופה במקרים של הקמה, איחור, ביטול או רישום יתר של טיסה.
אחד החוקים החשובים ביותר שנחקקו במילניום הנוכחי הוא "חוק טיבי" או בשמו הרשמי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה). החוק נוגע לנושאים שונים שבין חברות תעופה והשירות שלהן לצרכנים ישראלים. החוק שם דגש מיוחד על התנאים וההגדרות של מתן פיצוי הולם לצרכנים של החברות הללו, במידה ונפגעו מהן עקב כמה סיטואציות אפשריות.
איך אפשר לקבל פיצוי כספי במסגרת חוק שירותי תעופה?
- עיכוב בטיסה – המקרים הכי נפוצים הם אלו של פיצוי על עיכוב בטיסה. המקרים הללו מתחלקים לכמה מצבים אפשריים, על פי טווח השעות של האיחור. עד שעתיים איחור אין פיצוי ובטווח של 2-5 שעות איחור חברת התעופה צריכה לדאוג לנוסעים שלה בשדה באמצעות מזון, שתיה ואמצעי תקשורת במידת הצורך. איחור בטיסה מעל 5 שעות כבר מאפשר לנוסעים לדרוש טיסה חליפית או לקבל הטבה כלשהי מחברת התעופה וכדומה. איחור טיסה מעבר ל 8 שעות נחשב כמו ביטול טיסה.
- ביטול טיסה – במקרים של ביטול טיסה או איחור בהמראה מעבר ל-8 שעות מהזמן המקורי, זכאי כל נוסע לקבל פיצוי על ביטול טיסה מחברת התעופה. הפיצוי יהיה בסכום שנקבע על פי יעד הטיסה המתוכנן שלו. יעד קצר 1300 ₪, יעד בטווח בינוני 2100 ₪ ויעד מרוחק 3100 ₪ . פיצוי זה לא בא על חשבון אפשרות לתביעת חברת התעופה לקבלת עלות כרטיסי הטיסה חזרה וכל נזק שנגרם לנוסע בשל ביטול הטיסה.
- רישום יתר לטיסה – כל חברת תעופה מבצעת רישום יתר לטיסות שלה אבל יש מקרים בהם אין ביטולים ואז יש נוסעים שמתבקשים לעבור לטיסה אחרת או לקבל פיצוי כלשהו במקום האפשרות לטוס. פיצוי על אובר בוקינג מסתיים לרוב בהסדר בין הנוסע לחברת התעופה.
- הקדמת טיסה – מקרים חריגים יחסית הם אלו של הקדמת טיסה שמשבשת את הנסיעה לצרכן או גורמת לו לפספס את הטיסה שלו. ההתייחסות למקרים הללו היא כמו של איחור או ביטול טיסה ולכן פיצוי על הקדמת טיסה מופעל לפי אותם הקריטריונים.
- פספוס טיסת המשך – יש מקרים של פספוס טיסה שנגרם בגלל איחור או הקדמת טיסות של חברת התעופה ולרוב אלו טיסות קונקשן (טיסות המשך מיעד ליעד). במקרים כאלו יש פיצוי על פספוס טיסה שמגיע ללקוח על פי תנאים של ביטול טיסה למעט חריגים.
כל המצבים הללו מזכים את הצרכנים בפיצוי למעט מספר הגנות שהחוק מעמיד לטובת חברות התעופה כמובן. דוגמא לכך היא אפשרות מתן הודעה ללקוח שקנה כרטיס טיסה, לפחות 14 יום לפני הטיסה, על שינוי מועד הטיסה, בין אם הקדמה או איחור שלה. במקרה כזה תהיה חברת התעופה פטורה ממתן פיצויים לאותו נוסע. כמו כן יש כמה הגנות נוספות, אך כל מקרה לגופו.
המאמר נכתב בשיתוף עם צוות המומחים של אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים ובינלאומיים מול יותר מ – 300 חברות תעופה בעולם. השירות מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום ,לא משלמים כלום!